Skärmen är här för att stanna – satsa på barns emotionella och sociala förmågor att hantera den
I samband med Folkhälsomyndighetens rekommendationer för barn och ungas digitala medieanvändning har diskussionen i media och i hemmen mycket kommit att handla om begränsningen av skärmtid.
3 september 2024
Friends ser ett behov av att nyansera debatten. I stället för att bara fokusera på tiden barn spenderar i olika sociala plattformar, behövs ett samtal om hur miljön är i de olika plattformarna och om kopplingen till hat och nätmobbning.
Barns digitala miljöer innehåller både positiva och negativa aspekter, precis som deras liv i skolan eller på andra arenor. Vi kan inte separera olika delar av barnens liv, och därför behövs insatser som adresserar deras liv i sin helhet.
Det som dock är unikt för barns liv på nätet är bristen på vuxennärvaro. En av de viktigaste skyddsfaktorerna för att förebygga mobbning är trygga relationer med vuxna. Folkhälsomyndigheten lyfter att det är viktigt att vuxna vet och förstår vad barn och unga gör på nätet. Barn berättar för oss på Friends att de inte alltid pratar med vuxna om vad som händer på nätet. Det kan bero på rädsla för skärmförbud, men också att de uppfattar att vuxna varken förstår eller intresserar sig för deras liv och erfarenheter online.
Vi behöver fler viktiga vuxna – som engagerar sig lika mycket i vad som trendar på TikTok eller hur det går i Fortnite som de gör när barnen spelar fotboll eller dansar.
Vi behöver också rusta barnen att hantera det de möter genom skärmen. Precis som socialminister Jakob Forssmed lyfte under presskonferens då rekommendationerna lanserades har vi överbeskyddat barn i den fysiska världen, samtidigt som vi låtit dem tumla runt fritt i den digitala.
Unga efterfrågar själva stärkta kunskaper om hur deras tillvaro på nätet kan bli tryggare. De vill att skolan ska bli bättre på att förbereda dem, att det inte enbart kan vara upp till vilka föräldrar man har, och att fokus behöver ligga på både säker användning och stärkta förmågor.
I stället för att fokusera på förbud behöver vi stärka barns förmågor att navigera i samtiden. Oavsett om det är på nätet, i skolan eller på träningen.
Med utgångspunkt i WHO:s riktlinjer har Friends därför tagit fram Värsta bästa livet, som på ett konkret sätt lyfter de förmågor som har det starkaste vetenskapliga stödet för att rusta barn med krafter som till exempel att stå upp för sig själv och andra, lära sig hantera sina känslor och förstå sin omvärld.
Vi behöver prata mer om hur barn och unga ska hantera digitala medier och mindre om skärmtid. Skärmen är här för att stanna. Det bästa du kan göra är att vara en viktig digital och nyfiken vuxen.
Läs Folkhälsomyndighetens rekommendationerna
Läs mer om hur du kan vara en viktig vuxen i barns digitala liv i vår kunskapsbank
Värsta bästa livet
En bok för barn om hur de själva kan stärka sin motståndskraft mot mobbning och psykisk ohälsa.